Na štandu s hranom u blizini Old Bunda u Ningbou, kuhar Beretvas Andras vješto je pripremao mađarski goveđi gulaš — izdašan goveđi gulaš punog okusa poslužen preko rezanaca namazanih maslacem i ukrašen kiselim vrhnjem.
Ugrađujući slojeve bogatog, složenog okusa u svaki zalogaj s mekom govedinom i hranjivim povrćem, ovo aromatično, suštinsko jelo je mađarsko nacionalno jelo za koje se vjeruje da dolazi ravno iz devetog stoljeća. Nedaleko, rumunjski kuhar po imenu Dou posjetitelje časti tradicionalnim goveđe-svinjskim kobasicama s paprom i češnjakom.
“Nadamo se da svatko može isprobati različite vrste hrane i osjetiti raznolikost kuhinja i kultura iza sebe. Uvijek postoji toliko toga za podijeliti i cijeniti”, rekao je.
Gozba za gurmane, ovaj događaj koji je u tijeku, kao dio tekućeg trećeg sajma China-CEEC Expo i Međunarodnog sajma robe široke potrošnje koji se održava od utorka do subote, nudi ukusnu kulinarsku kulturnu razmjenu između kuhinja i delicija iz srednje i istočne Europe (CEE). zemljama i istočnokineskoj gurmanskoj pokrajini Zhejiang.
“Okus me gulaša podsjeća na dinstana goveđa prsa u umaku od rajčice, koje redovito jedemo ovdje u Kini. Ali postoji okus i slatkoće i ljutine, što mu daje jedinstven, egzotičan mađarski identitet, “ rekao je lokalni stanovnik prezimena Xue, koji je došao sa svojim osmogodišnjim sinom.
Ovaj intrigantni “sastanak” između orijentalnih i srednjoeuropskih i istočnoeuropskih ukusa samo je minijatura uspješne bilateralne poljoprivredne suradnje između Kine i zemalja srednje i istočne Europe, koja je tijekom proteklih godina obogatila i nastavit će obogaćivati život oba naroda raznolikošću i količina.
“Ovdje smo u Ningbou po prvi put. Već smo bili u Hainanu (za Hainan Expo 2023.), a planiramo ići u Šangaj. Baza kupaca ovdje u Kini je ogromna. Vidim da su ljudi gladni da dobiju informacije o vrhunskoj, hranjivoj hrani, tako da ovdje vidim tržišne potencijale,” rekao je Petr Kovanik, vlasnik čokoladne tvrtke sa sjedištem u Pragu, koja proizvodi vještu, ručno rađenu čokoladu od zrna do štanglice, koji je izlagač na novoizgrađeno mjesto održavanja sajma.
“Naša prodaja ovdje u Kini stalno je rasla, a izvozni kanali su prošireni unatoč pandemiji. Ovdje vidimo velike tržišne potencijale i očekujemo veću bazu potrošača, vjerojatno u središnjem dijelu Kine”, rekao je Peter Lisicky, slovački izvoznik vina, koji željno je podijelio sa Xinhuom kako su vina s autentičnim okusima i finom tradicijom sada privlačna sve većem broju kineskih potrošača.
“Na ovu izložbu donosimo grčke specijalitete poput magarećeg mlijeka i maslinovog ulja, koje je za njegu kože. Nismo dosad izvozili te proizvode u Kinu, pa ovdje tražimo kineske agente. Nadamo se da će Kina biti naša prva zaustaviti na azijskom tržištu i vjerujemo u više suradnje s Kinom u ovom sektoru,” rekao je Alexaki Ypatia, menadžer za poslovni razvoj grčke Anastassiadis grupe.
Opisujući novinaru Xinhue poljske poljoprivredno-prehrambene izlagače specijalizirane za proizvodnju piletine, govedine, voća i povrća, kao i mliječnih proizvoda poput kvalitetnog mlijeka, Marta Piechocinska, direktorica Poljsko-azijske gospodarske komore, rekla je da traže proširenje suradnju s Kinom ne samo u hrani i poljoprivredi, već iu informacijskoj i telekomunikacijskoj tehnologiji, obrazovanju, logistici i zdravstvu, među ostalim područjima.
“Poljska se može pohvaliti s mnogo proizvoda poput mlijeka, slatkiša, alkohola i piva. Trenutačno se naši mliječni proizvodi jako dobro prodaju na kineskom tržištu jer vidim da kineski kupci cijene naš visoki standard i visoku kvalitetu mlijeka i mliječnih proizvoda “, rekla je Monika Kolpaczynska, voditeljica poslovnog razvoja u Poljskoj agenciji za ulaganja i trgovinu.
Carinska statistika pokazuje da je dvosmjerni promet poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda u značajnom porastu posljednjih godina. Trgovinska razmjena Kine sa zemljama CEE raste po prosječnoj godišnjoj stopi od 8,1 posto od 2012. godine, a stopa rasta u trgovini poljoprivrednim i prehrambenim proizvodima još je značajnija. Od siječnja do travnja, dvosmjerna trgovina ovim proizvodima iznosila je ukupno 720 milijuna američkih dolara, što je 34 posto više u odnosu na prethodnu godinu.
Kako bi se potaknula poslovna suradnja, na sajmu je u utorak održana prva ceremonija potpisivanja poslovnih ugovora, na kojoj je potpisano 10 uvoznih ugovora i pet programa suradnje, ukupne vrijednosti 2,18 milijardi RMB (311,52 milijuna dolara). Poslovi pokrivaju širok raspon poljoprivrednih proizvoda kao što su meso i mliječni proizvodi, kao i druge potrošačke proizvode kao što su sportski i zdravstveni proizvodi.
“Kinesko tržište se razvija vrlo brzo na način da kupci sve više traže zdrave proizvode, više eko i organskih proizvoda. Željni smo se više angažirati na kineskom tržištu jer vjerujemo u veliki tržišni potencijal ovdje”, rekla je Kolpaczynska .